torsdag 29 oktober 2015

Årets Halloween-tips

Nu är det pumpor och spöken som gäller! Som ni säkert vet är skräck min kanske absoluta favoritgenre, och det gäller att komma i stämning nu inför Halloween. Så min vana trogen är det dags att tipsa om de bästa skräckromanerna jag läst sen oktober förra året.

Först ut är Gräset är mörkare på andra sidan av Kaj Korkea-aho. Den här boken var så bra att jag till och med åkte för att få mitt ex signerat av Kaj på årets Bokmässa, och om inte det är gott omdöme nog vet jag inte vad som är det. Han skriver väldigt levande och har bra karaktärer, och boken får en extra skjuts av att ha en unik miljö - det här är nämligen österbottnisk skräck. Den handlar om några barndomsvänner som återvänder hem för att närvara vid en begravning, och som måste konfronteras med inte bara varandra och omgivningen, utan också ett mörkt väsen som rör sig i de täta skogarna.


Nummer två på årets lista är faktiskt en novell som finns utgiven på Novellix - Speciella omständigheter av John Ajvide Lindqvist. Den är så tunn att det inte ens blev en ordentlig recension av den, men jag minns den väl eftersom den var så fruktansvärt läskig. Den innehåller alla de klassiska elementen - ett par flyttar in i ett hus som verkar nära nog perfekt, men snart hörs det konstiga ljud från källaren... John Ajvide Lindqvist är, som alltid, fantastisk.


Så har vi då kultboken American Psycho av Bret Easton Ellis, som jag länge ville läsa eftersom den är så kontroversiell. Och inte undra på. Jag kan, utan att överdriva det minsta, säga att American Psycho är den äckligaste boken jag läst, utan konkurrens. Det är absolut inte en bok för känsliga läsare, och skräcken ligger både på en personlig jag-vill-spy-nivå och på en mer genomgripande var-är-världen-på-väg-nivå. Den är fascinerande, skrämmande och helt och hållet vidrig, men också väldigt minnesvärd.


Så kommer vi till årets omläsning, Jurtjyrkogården av Stephen King. Jag är glad att jag läst den här boken en gång till som vuxen, för det finns mycket i den som jag inte tror att jag helt förstod första gången. Det är en bok om döden och hur svårt vi har att acceptera den - och vad som händer när vi får möjligheten att hämta tillbaka de döda. Det är en extremt obehaglig bok och kanske en av Stephen Kings mest regelrätta skräckromaner.


Sist ut måste jag ju då nämna Färjan av Mats Strandberg, som jag läste för inte alls särskilt längesedan. Jag var inte säker på hur mycket jag kunde förvänta mig av den, men det var en mycket bättre berättelse än vad jag alls vågat hoppas på, om ett skräckscenario på en Finlandsfärja. Det är en välskriven, spännande och extremt blodig bok som jag läste ut på bara ett par dagar.


Vilka skräckromaner vill ni tipsa om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar