fredag 22 april 2016

I Kiplings trädgård

Idag tog jag tillfället i akt att åka till Rottingdean, som är en del av Brighton, och se huset där Rudyard Kipling bodde mellan 1897 och 1903. Jag är ju väldigt förtjust i Kipling, även om han är djupt problematisk (han är trots allt mannen som myntade begreppet "den vite mannens börda"). Men både första och andra Djungelboken tillhör mina favoriter, och han var ju en Nobelpristagare, så jag satte mig på bussen för att se vad jag kunde hitta om honom.

I Rottingdean finns alltså The Elms, huset där Kipling bodde med sin familj under några år, och en väldigt vacker park som hört till huset. Nu får allmänheten vandra omkring där, och fastän vädret kunde varit bättre var det väldigt fint.

En bit ifrån parken ligger The Grange, ett hus som har ett litet museum med ett rum tillägnat Kiplings år i Rottingdean. Där fanns en del foton som tagits i och omkring huset, lite information om Kipling, hans familj och de böcker han skrev medan han bodde där - Kim och några av Just så-historierna.

Det hela var väldigt litet, men intressant. Längre bort i Sussex finns Kiplings andra hus, lämnat med hans tillhörigheter i. Jag skulle hemskt gärna vilja åka dit, men vi får se om det blir tillfälle till det innan terminen är slut. Nu har jag ändå fått lite av en smakbit från en av mina favoritförfattares liv. Har ni någon författarplats ni skulle vilja se?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar