onsdag 19 april 2017

Nytt gammalt

Jag fortsätter fynda böcker på både antikvariat och secondhand; senaste tillskotten i hyllan är Afrikas gröna berg av Ernest Hemingway och Prosadikter av Charles Baudelaire, båda från Röde Orms antikvariat i Haga. Sedan har jag också gått och köpt Under ytan av Margaret Atwood och två roliga gamla böcker som jag nog kommer göra separata inlägg om senare - Kalender för bokälskare och en handbok med titeln Etikett och god ton från 1932 som jag roat mig otroligt mycket med i dagarna.

Annars försöker jag bolla mina kurser i ryska med att läsa ut Ljuset vi inte ser, vilket går sådär än så länge - jag är knappt trettio sidor in i tegelstenen på runt 600 sidor. Men jag kämpar på!

Vad läser ni?

4 kommentarer:

  1. Snart klar ned "nässlorna blomma". En helt igenom positiv överraskning! Vilket fint poetiskt språk Harry hade :). För en anhängare av den sovjetiska litteraturen går det givetvis inte att undgå tänka på Gorkijs barndomsskildring som säkerligen kan ha varit inspiration. Varvar med "Det var en gång ett krig" av Steinbeck. Intressant men inte så gripande (antagligen för att han mest sitter i en flygbas i England)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt aldrig läst Harry Martinsson! Blir kanske något att sätta upp på listan?

      Radera
  2. Hej Amanda! För närvarande Hjalmar Bergmans Clownen Jac. Kan läsas som en sorts tidig satir över Hollywood och dess nöjesindustri. P S Etikett och god ton är väldigt dråplig om det nu är den bok som jag tänker på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska lägga upp ett inlägg bara om den boken så får vi se om det är samma! Själv skrattade jag ganska mycket när jag bläddrade igenom den så låter väl inte helt osannolikt att det är samma ;)

      Radera