lördag 6 januari 2018

Bokåret 2017: en enkät

Såklart är det också dags för årets enkät!

1. Hur många böcker har du läst år 2017?
23 stycken.

2. De fem sämsta böckerna du läste? 
Försoningen av Amanda Schulman och Hanna Widell
Vända världen rätt av Jennifer Niven
The Lives of Animals av J.M. Coetzee
Foe av J.M. Coetzee
Aliide, Aliide av Mare Kandre.

Jag säger inte nödvändigtvis att det här är kassa böcker (eller, jo, Försoningen är rätt kass), men det är helt enkelt böcker som inte tilltalat mig eller som gjort mig besviken. Coetzee hamnar på listan två gånger - för att jag aldrig hittar rätt i hans böcker. Jag har läst flera stycken av honom vid det här laget, alla till skolan, och har inte gillat någon av dem. Men han vann ju Nobelpriset trots allt, och han är läsvärd även om just jag inte fallit för honom. Detsamma gäller egentligen också Vända världen rätt, som inte är dålig, men som bara inte tilltalade just mig särskilt mycket.

3. De fem bästa?
Ett litet liv av Hanya Yanagihara
Go Tell it on the Mountain av James Baldwin
Oryx and Crake av Margaret Atwood
Björnstad av Fredrik Backman
Hemmet av Mats Strandberg

Det ska sägas med en gång att Ett litet liv nog tar hem i princip alla priser hos mig i år. Men mitt första möte med Atwood har också varit fantastiskt, och jag blev väldigt positivt överraskad av min första Fredrik Backman-bok också.

4. Den sorgligaste boken du läste?
Ett litet liv är den enda bok jag verkligen grät över, och det så till den grad att jag knappt kunde andas.

5. Den du aldrig kommer glömma?
Ett litet liv hamnar här med, men det gör också Oryx and Crake som nog är en av de mest fantasifulla och intressanta romaner jag läst, inte bara i år utan någonsin. 

6. Den mest spännande?
Antagligen sista delen i Stephen Kings serie om Bill Hodges; Sista vakten.

7. Den längsta?
Hit kvalar såklart Ett litet liv in på förstaplatsen med 732 sidor i pocketformat, ljusår ifrån några av de andra romanerna jag läste i år.

8 ... och kortaste?
De två Oscar Wilde-novellerna Näktergalen och rosen och Lady Alroy som finns tillsammans i Novellix utgivning, 22 sidor tillsammans. 

9. Den med vackrast omslag?
Det finns många snygga omslag i år. Jag gillar formgivningen på Timbuktus självbiografi En droppe midnatt, men också Flora Wiströms Stanna. Ett litet liv hamnar såklart också här - det är intressant att fundera över ansiktet på omslaget och om det föreställer njutning eller sorg.

10. Den med fulast omslag?
Gillade inte alls omslaget till Flush.

12. Hur många böcker recenserade du?
17 stycken.

13. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2016? 
Jag såg filmatiseringen av Flickan med gåvorna, som var riktigt kass i förhållande till boken. 

14. Hur många seriealbum läste du?
Inga alls, i år heller. Skärpning där.

15. Hur många av böckerna kom ut 2017?
Hemmet, och så Oscar Wilde-novellerna. 

16. En som bok alla borde läsa?
Både Ett litet liv, Go Tell it on the Mountain och Stanna känns som viktiga böcker.

17. Den roligaste boken du läste?
Oscar Wilde är alltid rolig på ett dräpande sätt, och Björnstad hade också en hel del humor.

18. Den mest hypade boken du läste?
Helt klart Ett litet liv, som jag blev tipsad om till höger och vänster (och har fortsatt att själv tipsa om).

19. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?
Också här måste svaret vara Ett litet liv. 

20. Den du blev mest besviken på?
Kände mig inte alls så träffad av Bodil Malmsten som jag trodde att jag skulle. Och Paul Austers Timbuktu var också en besvikelse.

21. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?
I Sverige tycker jag att fler borde läsa och prata om James Baldwin och hans författarskap!

22. Vilka fem böcker som kommer ut 2018 ser du mest fram emot att läsa?
Jag hoppas att Stephen King blir översatt under 2018 - hans och sonens Sleeping Beauties skulle jag hemskt gärna vilja läsa.

23. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill?
Många, många. Dels klassiker som kommit i ny, snygg tappning, men också sista delen i John Ajvide Lindqvists plats-serie X - den sista platsen, Johan Ehns självbiografiska bok Down under och E. Lockharts nya Genuine Fraud.

24. Den bok/de böcker du rekommenderade mest till andra under 2017?
Ett litet liv, antagligen.

25. Den bästa serien du upptäckte under 2016?
Nu har jag inte läst allihop än, men jag ser verkligen fram emot att fortsätta på Margaret Atwoods framtidsdystopiska trilogi.

26. Den bok du såg mest fram emot?
Stephen Kings Sista vakten och Mats Strandbergs Hemmet. 

27. Favoritförfattare du upptäckte 2017?
Jag har en känsla av att jag kommer gilla Margaret Atwood mycket!

28. Den mest minnesvärda karaktären du stötte på?
Jude i Ett litet liv kommer nog sitta kvar bland hjärterötterna ett bra tag, men Atwoods Snowman ligger också rätt bra till.

29. Vilken bok påverkade dig mest?
Ett litet liv.

30. Vilken bok kan du inte fatta att du INTE läst förrän 2017?
Oryx and Crake. Ganska sjukt att jag inte läst Atwood förrän nu, faktiskt.

31. Favoritcitat från en bok du läst 2017?
Oj, svårt. Det som slår mig först och främst är faktiskt ett citat i ett citat - nämligen de återkommande orden av Edith Södergran som nämns i Stanna: "Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är."

32. Den bok du läste 2017, som du kan tänka dig att läsa om 2018?
Det känns som att jag skulle kunna läsa om Oryx and Crake och Ett litet liv någon gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar